onsdag, februari 08, 2006

Intressant konservatism

Själv anser jag mig vara (relativt) icke-konservativ, men jag gillar att diskutera även med konservativa personer. Bloggar har ökat den möjligheten. Jag tänkte mest tipsa om en konservativ skribent som lärde känna under min tid i CHF, men har haft möjlighet att läsa mer om via internet: Fredrik Runebert. Han har ett välskrivet nyhetsbrev som fångar upp många aktuella politiska händelser och är bra inspiration till fortsatta debatter. Tyvärr har han ingen direkt möjlighet att föra debatt i direkt anslutning till sitt nyhetsbrev, vilket jag tror att han tappar läsare på. Men är man konservativ, så är man! :-)

Läs gärna det han skrivit om Grundtrygghetssystem på Blaskan. Grundtrygghet är ett mycket bra förslag av Centerpartiet, där staten bara ska ta ansvar för att ge medborgarna en grundtrygghet i händelse av sjukdom och arbetslöshet. Vill folk kunna behålla sin tidigare lönenivå får de ta lite mer ansvar själva och toppa upp med en privat försäkring, som många gör redan idag. Enkelt och rättvist.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för de trevliga orden. Visst är jag konservativ, liberalkonservativ, men det är inte därför som jag inte erbjuder debatt i direkt anslutning till nyhetsbrevet utan det beror på gammal hederlig inkompetens.

Förövrigt finns det ett debattforum på första sidan som man gärna får använda till diskussioner. Duger inte den länken? http://bfredrikrunebertsdebattforum.runboard.com/

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ok, nu när jag går in på sidan igen, så förstår jag inte hur jag kunde missa den länken. (Har du gjort typsnittet större?)

Men du måste också hålla med om att det blir en mer indirekt kommunikation via ett länkat forum, än exempelvis kommentarer på bloggar erbjuder? Debatten blir på så sätt också mer "separerad" från det inlägg man diskuterar...

Varsågod för länken. Jag menar allt jag säger.

Anonym sa...

"Men du måste också hålla med om att det blir en mer indirekt kommunikation via ett länkat forum, än exempelvis kommentarer på bloggar erbjuder?"

Jag håller med.