tisdag, juli 11, 2006

Tämja djur i Warcraft

Jag har tidigare skrivit lite om World of Warcraft på bloggen och det kommer nog bli mer sådant i framtiden. Om inte annat så för att ha en bra länksamling åt mig själv. Detta är det mest ett resonerande inlägg om vilka djur hunters (jägare) bör tämja och ha som allierade men också länkar till andra resurser för de som gillar att spela en hunter i WoW.


Sjäv har jag två olika djur. Jag har dock en plats ledig i mitt "stall" och det är bra att ha. Mitt ena djur är en stor isbjörn, som tidigare gick under namnet Ursius, men nu är omdöpt till Zixten. Den andra är en mindre och smidigare flygande orm, som kan skjuta blixtar, och därför går under namnet Blixten. De är båda bra, men till olika saker.

Ett djur behöver ständigt mat och omsorg för att hålla sig nöjda. Den största fördelen är att båda mina djur är att de äter bröd och ost. Bröd finns överallt och om du trots allt skulle sakna mat, så kan du alltid fråga en magiker-kompis om de kan fixa lite mer.

I vanliga fall har jag med mig Zixten på mina utflykter. Han är stor och tålig och jag brukar låta honom stå och slåss med alla monster, under tiden står på lite avstånd och skjuter med min bössa. Eftersom Zixten är en björn kan han hantera de flesta monstren, även om det skulle vara ett elitmonster, som slår hårdare än vanliga. Exempelvis står han ofta och tar stryk från Devisaurusar, T-rex-liknande stora ödlor nere i Un´goro-kratern. Blixten skulle inte överleva mer än ett par sekunder mot en sådan.

En bild på en av den största och elakaste Devilsaurusarna, King Mosh.

Man bör alltså, i normala fall, ha med sig ett djur som tål lite mer. Om man ska ge sig in i en grotta med mycket elitmonster så överlever inte en katt eller spindel lång tid. Det enda tillfället då man helt kan ignorerar sitt djurs tålighet är när man spelar mot andra spelare, så kallad "Player vs Player". Det är Blixten får komma ut från stallet och lufta sig lite. Han blir oftast ignorerad av de andra spelarna, som ju är ute efter mig, inte mina djur.

Avslutningsvis lite bra länkar för hunters i WoW.
TKA Something - Den bästa källan till hunterkunskap som jag har hittat. Kompletera detta med ett forum som har mycket trevliga och kunniga medlemmar så får du stället att hänga på, om man vill lära sig mer.

Petopia - alla information om alla tämjbara djur i hela spelet, samlade på ett ställe. Dessutom en väldigt bra länksamling, även om vissa av länkarna är döda nu.

Good intentions - ett gille där det finns ett par bra tabeller. Dels om vilka färdigheter ett djur kan ha, men också en sammanställning över vilka djur som passar till vad.

PetCalc - Hjälper till med matematiken när man ska lära sitt djur olika färdigheter. Zixten är extra tålig, har tjock päls och kan klara sig när monster sprutar eld på honom.

Har man fler frågor så läser man bara Illyanas Hunter pet FAQ på Blizzards egna forum.

Så Susanne - behåll Margot! Hon duger som hon är och är lätt att hålla glad eftersom hon äter nästan vad som helst! Dessutom är vildsvin allroundare och kan både göra lite skada och tåla lite stryk. Behöver du ett djur som biter hårdare, köp en plats till i stallet och skaffa dig ett andra djur, varför inte en flygande orm?

Edit: Susanne har i alla fall läst mitt förra inlägg. Hoppas bara att hon lyckas övertala sin kompis om att vildsvin är praktiska att ha som djur. Deras magar är lätta att hålla fulla, de kan sprinta in i en strid och de både tål och delar ut en del skada. Är man Beastmaster så är nästan alla djur bra.

Inga kommentarer: