torsdag, oktober 26, 2006

Dags att uppgradera din webbläsare?

Nu i veckan släpps Mozilla Firefox 2.0. Använder du fortfarande virus /phishing /bug-fyllda Internet Explorer 7, så är det ett lysande tillfälle att byta nu. Många skriver om hur man ska göra när man installerar FF på sin dator, om man behöver hjälp. Dessutom finns Firefox redan i en helsvensk version, till skillnad från konkurrenten Internet Explorer.

Personligen har jag försökt att undvika Internet Explorer, mest för att minska risken för att få in virus och annat skräp på min dator. Men oftast har alternativen dessutom varit mer användarvänliga, på så sätt att användarna själva har kunnat påverka webbläsaren mer och anpassa den efter sina egna behov.

Addons
Även om den är överlägsen på de flesta punkter, enligt mig, så är ändå den största styrkan med Firefox alla tilläggsprogram som förbättrar surfupplevelsen. Det är dessutom mycket lätt att installera de man vill ha, bara två snabba klick per addon. Exempelvis så granskar ett svenskt rättstavnings-tilllägg det jag skriver just nu och signalerar om jag stavar fel. Så nu slipper jag gå omvägen över ett word-dokument, om jag tycker det är viktigt att slarvfel elimineras i en text som ska publiceras på webben. Den funkar även mycket bra ihop e-post-tjänster med webgränssnitt såsom hotmail och Gmail. Enkelt och lysande.

Det finns även tillägg till Internet Explorer, men om man studerar utbudet så ser man att nästan alla kostar pengar. Så gott som alla Firefox tillägg är gratis. Det är en av fördelarna med att ha en öppen källkod och en levande kommunity.

Tips på ett par andra tillägg som jag använder regelbundet:
Adblock. Stoppar störande annonser och pop-ups. Bör kombineras med exempelvis Filterset.G för bästa effekt.

IE Tab. Låter dig komma åt de få sidor som kräver Internet Explorer, dvs inte följer webbstandarder fullt ut. Jag använder den oftast till att kunna läsa vad som står på Marknadsföreningen i Uppsalas webb. (Menyn blir ihoptryckt i Firefox.)

VideoDownloader. Hjälper till att laddar ner filmer från YouTube, GoogleVideo, Putfile och liknade sajter om du har hittat något klipp som du vill kunna se även när du är offline. Exempelvis videon till Tribute med Tenacious D.

Mycroft Project. Det tillägg jag använder oftast är ändå den inbyggda sökmotorn i Firefox. Som standard använder den sig av Google när man gör en vanlig sökning, men man kan lägga in fler olika sökmotorer som man kan växla mellan väldigt enkelt. Ena gången kan man söka på Svenska Wikipedia, nästa sekund kan man leta efter ett recept i HittaRecept.se:s aggregerade recept-databas. Klicka bara på Google-ikonen uppe i högra hörner och välj "hantera sökmotorer" så kan du där leta efter sökmotorer att lägga till på din egen lista.

Ladda hem!
Det bästa rådet jag kan ge dig är att ladda hem Firefox och testa. Om du ger det en chans är sannolikheten mycket stor att du kommer att göra det till standardläsare i din dator inom kort.

Lars Olofsson har gjort en enkel, men bra sammanfattning av nyheterna i Friefox 2.0.

Webbsnack har också skrivit mer om de nya möjligheterna i Firefox.


IDG testade Firefox 2.0 - gör det du också!

Inga kommentarer: