torsdag, juni 12, 2008

Ekot om FRA - Finns det några liberala moderater?

Ekot i Sveriges Radio nämner idag FRA i ett av sina reportage:

Unga politiker vill stoppa övervakningslag (Länken funkar endast i 30 dagar)

Bland annat blir CUF:s ordförande Magnus Andersson är citerad:
"Människor kommer att känna sig otroligt mycket mer övervakade och staten kommer att hålla mer kontroll över hur människor lever sina liv och det tycker jag är otroligt obehagligt, säger Magnus Andersson, ordförande i centerpartiets ungdomsförbund."
Bra sagt Magnus!

Jag kan ju för övrigt påpeka att det inte bara är "unga" Centerpartister som är mot FRA, Alla Centerpartister är emot FRA!

Finns det några liberala Moderater?
Det skrämmande är dock hur de intervjuade Moderaterna resonerar. Bland annat Karl Sigfrid, som jag trodde var liberal:
"Jag tycker egentligen att det är ett dåligt förslag. Jag stöder inte principerna bakom förslaget, men jag är inte så mycket emot att jag är beredd att fälla regeringen.
Regeringen måste veta att den har stöd från riksdagsgruppen för att kunna bedriva sin politik."
Nej, Karl Sigfrid! Regeringen ska inte veta att den "har stöd" för sådan här politik! Den ska inte ens lägga fram sådana här förslag! Dessutom är det faktiskt från folket regeringen ska ha stöd i förlängningen, via Riksdagen, och det har inte regeringen. Dra tillbaka förslaget och gör börja om från början.

Läs mer om FRA på Knuff.se.

Tillägg:
Simon har skrivit ett väldigt välformulerat öppet brev till Karl Sigfrid. Läs det och skicka ett liknande till honom du också!
Karl Sigfrid - ett öppet brev till dig angående FRA


2 kommentarer:

Björn Felten sa...

Om jag kunde begripa vad Karl (eller om det var den andre moderaten som sade det) menar med att "fälla regeringen". Man fäller väl för bövelen inte en regering bara för att man underkänner ett enda lagförslag?

Tomas_Timelock sa...

Aktivismvideo på YouTube och VEOH!

http://www.youtube.com/watch?v=0pAYZmMD-TE

http://www.veoh.com/videos/v14194515jHjr7SYt

http://www.stoppafralagen.nu/

/tomas