måndag, november 17, 2008

Visioner för framtida kultur?

Det finns något förlösande med visioner. Man får plötsligt möjlighet att kasta av sig alla praktiska problem som brukar solka ner möjliga lösningar på dagens problem och se bortom dessa. Ta dig tid att läsa inläggen och göra det du också!

Marcus Fridholm har i svallvågorna av IPRED skrivit ett lysande inlägg om framtiden för upphovsrätt och mediekonsumtion.

Läs: Den ljusnande framtid är vår

Andreas Ekström från Sydsvenskan har gästbloggat och skrivit om framtidens tidningar och hur de aktivt motarbetar pappersdistribution av nyheter. Också tankeväckande för de flesta av oss.

Läs: Segertåget

Det är skönt att bloggsfären finns och kan ge utrymme åt seriösa och uppmuntrande tankar som dessa.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fridholm var verkligen fantastisk. Han har en förmåga att författa sådan där små historier som är mitt i prick.

Sydsvenskan skall jag kika på.

Ditt telefonsamtal i helgen gav många goda skratt, vännerna intygade att det är hopplöst att gömma sig för mig. Bättre att se faran mitt i ögonen och backa ur rummet :) Hoppas att dopet blev trevligt och att allt gick som det skulle. Våta barn kan vara så hala...

(och innan du mailar - ja jag vet att bloggen är nere. Teknikens gudar är emot mig idag)