tisdag, april 21, 2009

Com Hem gör fel och hemlighåller

Marcin har skrivit två bra inlägg om internetoperatörer som följer i Banhofs spår och gör vad de kan för att skydda kundernas integitet:
Nu säger operatörerna nej!
Han har också fått tag på ett svar från Com Hem, som inte gör det:
Men vissa operatörer säger ja...

Jag fick själv ett svar från Com Hem, där jag är kund, på hur på just frågan om hur de tänker hantera IPRED-lagen och de krav som följer på den. Och deras svar tyder i alla fall på någon typ av probleminsikt:
"Com Hems ståndpunkter är:
Vi värnar om upphovsrätten
Vi värnar även om våra kunders integritet så långt det är möjligt
Vi följer de lagar och regler som gäller.
Gällande hur länge vi lagrar uppgifter är detta för tillfället sekretessbelagt p.g.a. nuvarande skriverier i media."
Gör om, gör rätt - inte mörka!
Ett litet tips till Com Hem - om ni är tvungna möra ert agerande och försöka hemlighålla för era egna kunder vad ni gör med deras uppgifter - då vet ni att ni gör något fel. Kan ni inte stå för vad ni gör, så får ni ändra på ert agerande! Snacka om dålig krishantering!

Nej, Com Hem, vill ni behålla mig som kund så vill jag se att ni skärper er. Helst att ni "certifierar" er genom att gå med i Integrity-initiativet.

Mathias Wogenius har skrivit om konflikten mellan Lagen om elektronisk kommunikation och Ipred och bidrar också med en bra mall för den som vill säga åt sin internetleverantör att skärpa sig. Läs och kopiera.

2 kommentarer:

Gun Svensson sa...

Kolla in Linander!

Markus "LAKE" Berglund sa...

Ny fråga skicka till Com Hem idag:

Hej!

När ska ni följa efter Tele 2:s och Banhofs exmpel? Jag är kund och jag tycker ni bör oroa er mer för min integritet än för upphovsrättsbolagens, men ni sitter kanske i en rävsax på grund av er digital-TV och avtal på den fronten?

Oavsett varför ni inte gjoret något hittil, så är det inte mitt problem, det är NI som ska göra mig som kund nöjd, annars får jag börja leta efter ett företag som tar kunderna på allvar! (Kanske Banhof eller Tele 2?)

Länkar
Om Tele 2 i SvD
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2804863.svd