tisdag, juni 16, 2009

Inte i mitt namn!

Centerkvinnornas ordförande Annika Qarlsson tycker att det ökade antalet våldtäkter borde mötas av ett tydligare avståndstagande och en större debatt "runt kaffeborden på arbetsplater eller i skolan när de händer."

Gott så. Men vad hör hon för att skapa denna debatt? Jo, hon skuldbelägger piratpartister i allmänhet, och unga män som röstade på Piratpartiet, i synnerhet för detta! Hon skriver:
"Däremot så finns en tanke och en reflektion kopplat till Piratpartiets framgång med många unga män som lagt sin röst på dom för att värna den personliga integriteten. Tänker på statistiken som kom härom dagen som visar att det är ofattbart många unga kvinnor som våldtas av unga män som de känner lite grann eller lite mer.

Och jag får inte ihop det - tycker unga män att integritet är viktig eller tycker de inte det???"
Man kan göra som Henric Grubbstrom och försöka förstå och förklara hennes uttalanden, men Annika är en riksdagsledamot i Sveriges Riksdag, en av de 349 kvinnor och män som stiftar våra lagar. Så man ska inte behöva "anstränga sig för att komma på vilken legitim fråga som kunde gömma sig bakom den mindre lyckade formuleringen". Hon ska fasen kunna uttrycka sig klart.

Och inte ens med två extra bloggposter som "förtydliganden" har det blivit helt klart med vad hon menade. Jag ställer högra krav än så på våra Centerpartistiska riksdagsledamöter!

Flera ledande Centerkvinnor har tydligt tagit avstånd från de idiotiska uttalandena:

Stina:
Piratpartister är inte värre än andra
Britt-Louise Berndtsson: Stolt över C-ministrarna men inte över Annika Q

Två andra Centerpartister var snabba att replikera Annika, i förhoppningen att hon snabbt skulle ta tillbaka det hon sagt.
Magnus Andersson - Piratpartister våldtar knappast mer än andra

Johan Linander - Man kan vara mot våldtäkter och tycka integritet är viktigt

Johan Hedin skriver också väldigt bra: Samma mekanismer som rasism
"Lika IDIOTISKT är det att klumpa ihop "unga män" och påstå att dessa bär ett kollektivt ansvar för våldtäkter, som det är att vilja hindra invandring med hänvisning till att invandrare begår brott.
Människor är individer och ska betraktas som sådana. INTE som representanter för grupper."
Johan Ingerö: piratpartister är våldtäktsmän
"Hade hon skrivit något liknande om en etnisk folkgrupp hade hon nämligen kunnat fällas i domstol, vilket knappast skulle stärka alliansens chanser.
Med tanke på att det trots allt finns rätt många vettiga centerpartister och att partiernas provval till riksdagen snart drar igång får man hoppas att centern allvarligt överväger att införa en intellektuell miniminivå för närvaro på någon valsedel. "
Per Ankersjö - Jösses

Hon blir också utnämnd till Dagens Plattna(c)ke av Bloggen Bent.

Sanna Rayman såg i god tid vilken storm som uttalandet skulle blåsa upp till.

Josh ifrågasätter Annikas "Slutledningsförmåga"

Jag avslutar denna sågning av en partifrände med en, som alltid, vass, men rättvis Dexion - Centerpartistisk liberalism? (Sophias sida är dock nere för tillfället.)

"Någon som kan argumentera för hur ett liberal parti kan ge en person som resonerar så här stöd och därtill till höga förtroendeuppdrag, vilket väl ordförandeskap i kvinnoförbundet får räknas? Antingen kände man inte till hennes åsikter, eller så måste det ju rimligen finnas en hyfsad andel människor som tycker att hon är vettig.

Det börjar bil dags för provval inför 2010 och det blir väl upp till respektive parti att visa vilka omkandiderande representanter som tolkat partiets åsikter rätt under den gångna perioden och som därmed förtjänar omval och vilka som företrätt någonting annat och därmed ryker?"

5 kommentarer:

Joshua_Tree sa...

När det skrivs hejdlöst dumma saker om Piratpartiet (jag behöver knappast komma med exempel, du vet vad jag menar) så blir många av oss förbannade. Med rätta. Det leder ibland också till rena proteststormar som i sin tur leder till att vi anklagas för att vara en gapande pöbel för att vi kräver att åtminstone bli granskade på sanna grunder. (Låt vara att en och annan uttrycker sig dumt, men jag tror att det snarare volymen av protester snarare än innehållet som skrämmer.)

Nå. I det här fallet tycks det ju vara i minst lika stor utsträckning centerpartister som protesterar. Så... välkomna till pöbeln. ;)

Eller så kan man helt enkelt se det som att Centerns medlemmar är vakna och är med där ute och inte bara megafonbloggar. Det är en positiv sak.

Anonym sa...

Hej Lake! Följande kommentar har jag idag skickat till Annika Qarlsson men den ser inte ut att läggas ut på hennes blogg. Vi får väl se ... Skickar den också till dig eftersom jag tror att den pekar på ett riktigt centerdilemma. Därmed också på frågan vad priset egentligen kan vara att ingå i nuvarande regim. Något som bör vara värt att fundera kring då de flesta tycks tro att nuvarande parlamentariska läge är det som kommer att gälla även inför valdagen den 19 september 2010:

----

Jag tänkte skriva något riktigt förolämpande riktat till dig i retur men struntar i det. Förutsätter att din blogg och dess kommentarer blir lästa av både din lokala ledning som av partiets centrala ledning liksom av Centerkvinnornas styrelse. Jag hoppas att dessa reagerar med skärpa när gamla Bondeförbundets bruna nyanser efter alla år återigen blir synliga och det börjar rycka i vissa riksdagsledamöters högerarmar. Avgå! SD välkomnar dig säkert.

JHSV70

Markus "LAKE" Berglund sa...

Som du redan har märkt Josh, så är det ett helt gäng Centerbloggar som inte alltid håller med partieldningen eller andra representanter. Det är positivt och ett sundhetstecken, tycker jag också.

Sedan finns det alltid folk som JHSV70, som tar i alldeles för mycket.

Annika Qarlsson är INTE rasist, däremot är jag lite oroad över hennes slutledningsförmåga och hennes förmåga att formulera sig i text. Jag känner mig inte helt trygg i att hon ska representera mig i riksdagen, där båda dessa saker är synnerligen viktiga. Men att gå därifrån till att kalla folk för "brunskjorta", som du gör ganska oförblomerat, är ett rejält övertramp.

Jag förstår att du skriver under pseudonym, jag skulle inte heller vilja stå med mitt riktiga namn under ett sådant påhopp...

Joshua_Tree sa...

Det finns alltid folk som tar i alldeles för mycket. Jag har funderat lite på det där i samband med att det gnälls om nätmobben och dylikt; kan det inte vara så att den där ytterligheten som tar i för mycket blir synlig på nätet men alltid har funnits, och egentligen bara är en balans till alla konflikträdda harar som aldrig tar i alls?

För övrigt tycker jag fortfarande att vi borde svinga en bägare vid lämpligt tillfälle.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag skulle gärna svinga litegranna med dig Josh, och avstånden är väl inte alldeles oöverstigliga. Dock kan jag tänka mig att du kommer ha lite svårt komma hemifrån den närmsta tiden....

:-)