måndag, juni 15, 2009

Integritestfrågor är 50 gånger viktigare för mig än andra frågor

Det är egentligen ganska enkel matematik. Jag gick länge och grubblade på hur jag skulle rösta, till slut föll min röst på Piratpartiet, huvudsakligen eftersom Centerpartiet inte längre är pålitliga i integritetsfrågor. (Även det nu i efterhand görs vissa små försök. Åsa Torstensson Ett, Två och Tre)

Många ifrågasätter Piratpartiet och undrar om 2% av ett partiprogram verkligen kan vara viktigare än 100% partiprogram. Svaret är entydigt ja. I alla fall för 7 % av svenska folket, inklusive mig. (Sedan kanske trovärdigheten i frågorna man driver är relevant också. Eller hur Erik?)

En snabb överslagsberäkning ger då vid handen att de få frågor Piratpartiets driver är cirka 50 gånger viktigare än vanliga politiska frågor! Annars hade jag väl aldrig kommit till samma slutsats när det gäller röstandet?

Statlig insyn i personliga konversationer riskerar, på sikt, att rasera fundamenten för en demokratisk stat, därför är vissa frågor viktigare än andra.

Det har blivit viss debatt hos bland annat Johan Linander och Motpols-Hans. Delta i diskussionerna där om du vill, eller gå vidare till Andreas, Anna Troberg eller Dexion (varning för lite seg sida).

Notera!
Dessutom är brott mot upphovsrätt 67 % viktigare att prioritera för polisen än sexuella övergrepp mot barn, enligt order från regeringen. Bara så ni vet. (DN, SvD)

Ps. Jäkligt mycket grattis också Josh.

3 kommentarer:

kouya sa...

"Statlig insyn i personliga konversationer riskerar, på sikt, att rasera fundamenten för en demokratisk stat, därför är vissa frågor viktigare än andra."

Håller helt med dig, vi har fått höra massa dumma kommentarer om att folk lägger upp så mycket info om dem själva på facebook osv, så att dom bryr sig om ett privatliv och personlig integritet är bara bullshit. Jag skulle vilja säga att det är som en våldtäkt, antingen vill man eller inte. Det handlar om samtyckte. Att jag kan välja själv vad jag vill ha offentligt och inte.

ConnyT sa...

Håller med dig helt.

Tänker på liknande sätt men jag tänker mer såhär: är PP's 2% viktigare än skillnaden mellan de andra partiernas 100%-program. Då kommer jag fram till en helt annan siffra än att PP's frågor är 50ggr viktigare. Typ mer att de är dubbelt så viktiga som skillnaden mellan de andras alternativ. :)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Helt rätt ConnyT, det var dock lite medvetet, för att kunna sätta en häftig rubrik. :-)