torsdag, juni 04, 2009

Jag med i Ring P1 om EU-valet

I morse pratade jag med Tomas Tängby i Ring P1 om Piratpartiet, CEnterpartiet och EU-valet. Bland annat nämnde jag min adopterade valstuga på ICA i Edsbro.

Jag försökte framför allt betona vikten av att gå och rösta, men påpekade att Centerpartiet har svikit sina liberala väljare och medlemmar fundamentalt och att de därför inte kan räkna med att få de rösterna igen.

Lyssna här:



Kom gärna med kommentarer om vad som var bra och dåligt. Eventuellt blir det fler inringningar i framtiden. Det har ju blivit ett par tidigare: Mot FRA i september förra året (precis före hoppets demonstration) och Mot IPRED för några månader sedan.

6 kommentarer:

Hans J sa...

Tack Markus!

Du sa vad jag känner!

Att adoptera en vallokal och kolla så att alla partiers valsedlar finns där (även kryptokommunister osv) är ett utmärkt förslag. Så värnar vi vår demokrati!

och framför allt:

Att verkligen rösta!

Joshua_Tree sa...

Vackert! Du har flera poänger, men en jag gillade kom mot slutet. Nämligen skillnaden i partikulturer. Det är så sant. Och ja, Piratpartiet bryr sig om vad du skriver. :)

Tor sa...

Bra inlägg. Du gav ett gott intryck. Och det är bra att vi inte blir alltför fixerade vid den senaste lagstiftningen (Ipred, datalagring) utan kommer ihåg att påminna om problemen med FRA-lagen, så det var utmärkt att du lyfte fram det.

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Josh. Jag har tänkt att skriva mer om skillnaden i partikultur mellan Piratpartiet och bland annat Centerpartiet. Jag tycker de etablerade partierna har mycket att lära av er "nykomlingar".

Framför allt det faktum att PP verkar "leva" sin politik i mycket större utsträckning än Centerpartiet. Det är inte "decentralicering" när Maud Olofsson och Fredrik Reinfeldt kohandlar bakom stängda dörra och sedan piskar igenom lagförslag efter lagförslag i riksdagsgruppen...

@Tor:
FRA-lagen är centralt framför allt eftersom det fungerade som en tändande gnista, även inom Centerpartiet. Det var ju så CenterUppropet kom till. Så den idiotiska lagen glömmer vi inte. :-)

Gun Svensson sa...

Heja Markus!
Såg en artikel, som Leo Erlandsson länkat till, som jag tror att du kan vara intresserad av
http://nsk.se/article/20090602/OPINION/976827757/1145/OPINION/*/piratpartiet-har-fatt-en-straffspark

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack Gun. Jag såg precis den artikeln den fladdra förbi tidigare idag, men jag tappade bort den.