torsdag, juni 04, 2009

Kan man lita på Centerpartiets Lena Ek??

Jag gillar Lena Ek. Hon är kompetent, social och vet vad hon vill. Dock är jag lite osäker på om hennes åsikter verkligen delas av Centerpartiet och vem som skulle vinna ifall denna konflikt sattes på sin spets, men jag är rädd att det är Lena som får ge sig.

Lena Ek tycker att vi ska bevara brevhemligheten, även för elektronisk kommunikation, eller för att citera PC för Alla:
"Vill ni att samma integritetsskydd som gäller för papperspost, även ska gälla för elektronisk kommunikation (alltså det som brukar kallas för brevhemligheten)?"
Där svarar Lena Ek alltså - ja.

Centeruppropet.se har ju också nystartat, som du kan se på mitt certifieringsbevis i högerkanten, och vi formulerar samma sak om brevhemligheten såhär:
"Kommunikation i alla dess former mellan människor skall vara fredad från statlig insyn, förutom vid brottsutredning."
Snarlika forumleringar, eller hur?

Men på just denna formulering svarar både Centerpartiets talesman i försvarsfrågor, Staffan Danielsson och Centerpartiets talesman i juridiska frågor, Johan Linander, NEJ.

I fildelningsfrågan är det samma sak:

Lena Ek vill tillåta fildelning för privat bruk, Maud Olofsson och ovan Johan Linander säger nej.

Då är frågan, kan man lita på att Lena Ek får det mandat hon vill, att driva dessa frågor i Europaparlamentet? Sannolikt inte.

Dessutom har Lena Ek ännu inte integritetscertifierat sig, men många andra EP-kandidater har redan gjort det. Det skulle stärka mitt förtroende för Lena Ek, men det är inte tillräckligt i dagsläget.

Erik Hultin frågar sig varför det ännu inte dykt upp några riksdagsledamöter på IC2009-listan, det finns ju fler än Staffan Danielsson och Johan Linander. Kan de helt enkelt inte ställa sig bakom dessa fyra grundläggande kriterier för personlig integritet?

Läs också Mikael Elmlund -Centerpartiet flipp-floppar ytterligare ett varv i fildelningsdebatten

Jag tror nog att det är så enkelt att Björn har rätt - Lita inte på riksdagspartierna om friheten

Vilket kraftigt minskar min vilja att rösta på Centerpartiet på söndag...

Inga kommentarer: