torsdag, juni 18, 2009

Stormen bedarrar, men förtroendet är redan borta

Annika Qarlssons inlägg häromdagen, där hon drar misslyckas kapitalt med att dra en parallell mellan integritetskämparna i Piratpartiet och folk som inte gillar våldtäkter, eller om det var tvärt om? Lite oklart det det, trots hennes försök till förklaring och en liten pudel.

Det är alldeles för lite och alldeles för sent. Förtroendet för Annika Qarlsson, Centerkvinnorna och även Centerpartiet, är sänkt som en sten.

Bloggare fortsätter såga Annikas uttalande idag, även om tempot har bedarrat något. Som tur är verkar uttalandet inte fått någon större spridning i media, men det är tillräckligt många som läst det ändå. Kolla bara på Knuff. (Men nej, jag räknar inte The Local och Realtid som "större spridning". Den största publiken har väl brunchrapporten i P3.)

Johan Pettersson skriver - Qarlsson trampar i kollektivistklaveret:
"Vissa har uppenbarligen inte förstått, eller kan inte förstå, att en våldtäkt är något som avgrundsdjupt vidrigt att det inte under några omständigheter kan mötas med en axelryckning. Att få fler, helst alla att förstå och respektera detta, och att se att ens handlingar drabbar alla; det är vad vi måste lyckas med. Tyvärr tror jag att debattinlägg som Annikas knappast för saken framåt."
Apelsineld skriver väldigt tydligt om vem som har den reella makten - Stolpe ut...
"Sånt här är INTE vad vårt Centerparti står för. Läs partiprogrammet. Och integritetscertifiera dig på Centeruppropet.se. Och börja arbeta för att vända skutan rätt igen."
Martin Olsvenne skriver om varför integritetsfrågorna är så viktiga- Stoltheten över att vara centerpartist
"Jag tror inte att den genomsnittlige riksdagsledamoten har den insikten, och Annika Qarlsson agerar definitivt inte som om hon har det när hon i missriktat agg mot piratpartiet avslöjar riktigt fula värderingar.

Jag har tidigare skrivit att väljarnas förtroende för centerpartiet är skadat. Måste tyvärr efter detta säga detsamma om mitt förtroende för Annika Qarlsson."
Niklas Lindgren - Talibanfeminism inom centern?
"Så nej jag är verkligen inte nöjd med ursäkten. Jag har mycket svårt att se mig själv i samma parti där Annika Qarlsson har ett förtroendeuppdrag."
...Och så långt var det bara Centerpartisterna.

Surgubben vinner priset för "bästa rubrik"
i denna lilla bloggstorm - Qarlsson på taket Inlägget är också välskrivet och kul.

Hans Egnell - Korkade människa
"Jag har därför aldrig riktigt förstått poängen i att demonstrera mot våldtäkter eller våld i allmänhet. Var finns Föräldraföreningen för våldtäkter som vi ska argumentera mot? Det är en polisiär fråga och en fråga för lagstiftaren."
Andra läsvärda blogginlägg

Veckans Tankebrott: Pi-rapes!

Deeped ger goda råd: (tips Annika - följ dom!)
"Mina råd till Qarlsson: Besvara, konversera, be om ursäkt, förklara och för diskussionen framåt. Strunta i de värsta trollen men var också närvarande i kommentarsfälten – som det är nu så är det hela endast en sorts megafon för dina mycket märkliga åsikter."
Mattias Bjärnemalm frågar, lite med glimten i ögat, om det inte bara var ett "Link bait" - Att få trafik till en blogg

Projo-Hanna är väldigt generaliserande, var kan hon ha fått det ifrån? - Kvinnor är dumma i huvudet

Slutsatser
Jag hoppas Annika har lärt sig en läxa nu. Tänk efter före. Men behåll bloggen och delta i dialogen.

Du har mycket förtroende att återfå, och till det är bloggen ett lysande verktyg. Men du måste också förtjäna det förtroendet genom att visa att du bör sitta i Sveriges Riksdag.

Inga kommentarer: