måndag, juli 06, 2009

Sonny Luxo - Googli Draxell

Jag vart så inspirerad av mitt förra blogginlägg om bra reklamkampanjer att jag bestämde mig för att gräva fram min singel med Sonny Luxo och låten Googli Draxell.

Det var alltså i samband med Candelias/Cloettas reklamkampnaj på 90-talet för godiset Polly, som de uppfann en hel planet - "Planetet Candelia". På planeten bodde bland annat Patric Polly, den världsberömda Swooshball-spelaren, samt artisterna: Sonny Luxo, Lulu Sungazer och Paul Klazoo. De tre artisterna släppte en singel som man kunde beställa till självkostnadspris (eller om det var inskickning av streckkoder som gällde?). Som fattig student såg jag självklart fram emot lite billig musik, även om den var reklamfinansierad.

Framsidan på singeln:

Sony Luxo - Googli Draxell Framsida

Och baksidan:

Sony Luxo - Googli Draxell Baksida


Lyssna på Googli Draxell
Jag har gjort en kulturell välgärning och samtidigt begått ett hemskt brott mot upphovsrätten - jag har laddat upp låtarna på internet.

Vem kan dock svara på vad vår kulturella allemansrätt kommer att innehålla i framtiden? Nu har i alla fall den kulturella sfären på nätet blivit lite större (om ingen rättighetsinnehavare blir sur på mig).

Håll tillgodo och lyssna på alla tre versioner av låten via Soundcloud:



Texten till Googli Draxell:
Sjung med i Googli Draxell! (Texten börjar med refrängen):

Googli Draxell
Cammer brax westrolli
Wiggly pass - mo dish trewell
Beddy caowaza holli
Daga bree, quillid labber low, droma wick bunjo
Attawee, crukuration yoger, kloosee la wick bilker
Mello plex, dacker mooni tanameer, crasso lack brassa seewi
Wack ey shou pelli fetsmo, mommadee febreezer freed
Rabbo, tick la kadam boppty nuree
Oh, nuree glingo ferbosher fong
Mello plex, dacker mooni tanameer, crasso lack brassa seewi
Attawee, crukuration uoger, kaloosee la wilker bilker
Övrig information på skivan Googli Draxell
Texten på baksidan, notera Jonas Åkerlunds namn:

"(c) All rights reserved by Blue Ear and Candelia AB Kalmar. Paul Klazoo appears couertasy of Moogo Waxxo cp 1998. Mr Luxo wants to thank Jonas Åkerlund, Jonas von der Burg and Fabian Thorsson without whom this would never have been possible. Join the sony Luxo Fan Club at www.candelia.com"
Av naturliga skäl finns inte "Sonny Luxo fanclub" kvar, och länken leder bara till Cloetta, men det var kul så länge det varade.

6 kommentarer:

NAnders sa...

Det är väl inte helt otänkbart att det var den på 1990-talet stora reklamfilmsregissören Jonas Åkerlund som hade regisserat reklamfilmerna...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Troligt NAnders, men det är svårt at garantera något. Jag tyckte dock det var värt att uppmärksamma, men alla läsare får dra egna slutsatser...

Matte Matik sa...

Åååh tack! Jag har alltid undrat hur de där låtarna faktiskt gick - och jag hittade i princip bara två träffar på Google. Så underbart att du hade sparat dom så jag fick lyssna på dom till sist!

Ja, jag är kanske lite konstig, sån här knäpp musik fastnar lätt i mitt huvud. Jag har en blogg om såna otyg, och kommer att länka ditt inlägg här i nästa post: http://uturmitthuvud.wordpress.com

Markus "LAKE" Berglund sa...

Japp Matte, jag skulle till och med tro att jag är ansvarig för BÅDA träffarna på Google. :-)

Eftersom jag inte hittade den någonstans på nätet så bestämde jag mig för att bevara den roliga låten för eftervärlden. Även om det nu råkar vara ett brott mot upphovsrätten... :-/

Jag hade inte koll på din nya blogg Matte, jag har kollat upp dig och dina sånger tidigare, men jag lovar att hålla utkik vad som händer på nya bloggen också. :-)

Amanda sa...

Åh vilken obeskrivlig lättnad att hitta den här! Ingen i min bekantskapskrets vill kännas vid denna, jag började tro att den var nåt jag drömt. Vet någon vilket år den sändes?

Markus "LAKE" Berglund sa...

Hej Amanda! Kul med kommentarer på mina gamla inlägg. :-)

Det står ju "Copywright 1998" på baksidan, så troligtvis sändes reklamen då, eller kanske året efter. Det var ju en lite rejälare kampanj med många olika delar...