torsdag, april 01, 2010

Ska vi avskaffa brevhemligheten för att sänka postens kostnader?

I Finland håller deras motsvarighet till posten, Itella, på att avskaffa brevhemligheten, med hänvisning till att de vill få ner kostnaderna för brevutlämning i glesbygden.

Alla argument är bra, utom de dåliga, som jag brukar säga... ;-)

Läs om nyheten på Ekot - Finska brev sprättas och blir e-post

Tillägg: Notera att nyheten från Ekot är daterat till den 31 mars och kommer från flera oberoende nyhetskällor. Det hela är alltså inte ett april-skämt, även om man skulle kunna hoppas detta.

Idén är att posten ska digitalisera alla brevförsändelser och skicka ett e-post med innehållet till mottagaren. Det fysiska brevet delas också ut, men endast två gånger i veckan och på så sätt ät tanken att en hel del pengar ska sparas. (Vilket säkert också stämmer.)

Enligt Itellas utvecklingsdirektör, Tommi Tikka, finns det dock ingen fara för den personliga integriteten. Han säger till Ekot (min fetning):
"De som öppnar breven har skrivit på ett tystnadslöfte. De får inte yppa någonting om vad där står. Egentligen får de inte heller läsa breven."
"Egentligen". Jaha, men då så. Då var det integritetshotet undanröjt, eller?!!?

Andra media (finska tidningar):
Hufvudstadsbladet - Itella vill öppna breven
Syd-Österbotten - Itella testar elektronisk post


Jag kan tillägga här att jag inte tror att finska posten verkligen har ett intresse i innehållet i medborgarnas korrespondens, men jag är orolig för hur lättvindigt Itella tar på frågan om den personliga integriteten.

Jag tyckte jag såg en finsk Piratpartist på besök på UP:s stämma i helgen, så de finns i alla fall. Frågan är om de är tillräckligt starka där för att kunna ta fighten?

Ps. Jag har varit riktigt produktiv ett tag nu. Detta är mitt femte inlägg på ett dygn, och alla har pingats mot Piratpartiets Live-tjänst. Förhoppningsvis utan att tråka ut, eller reta någon. Jag tror dock det får räcka för ett tag nu. Jag tar påsklov och återkommer med nya krafter efter helgen. Glad Påsk allihop!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Varför får jag en känsla av att det här är ett aprilskämt...

Markus "LAKE" Berglund sa...

Jag förstår dig Janne, men Ekot brukar ju inte lägga ut aprilskämt dagen innan.

Ps, jag justerade rubriken också, så ingen tolkar det som en uppmaning från mig... :-)

Anonym sa...

Bara en stilla undran.

En gång i tiden var det vårt kära
Norska grannland som ständigt
råkade illa ut med
norgehistorier,nidvisor o dyl.

PS: Har det möjligtvis blivit en liten
kantring över till Finland nu.

DS: Eller kan det möjligtvis
vara för att det är en speciell datum.

Den som lever får se.
Ha ett fortsatt gott internet-år.
JL.2010.04.01.

Anonym sa...

Jag tror det ligger taktik bakom. Publicerar man bara nyheten kring 1 April så tror ingen på det ändå. Tant Gredelin är nog intresserad av att utveckla taktiken.


Vem kan bli tråkad av dina inlägg?

/Smen

Markus "LAKE" Berglund sa...

JL - jag vill bara förtydliga att detta alltså inte är ett april-skämt.

(Det är svårt att uttyda exakt vad du menar så jag vill bara undvika missförstånd.)

@ Smen - tack och visst har du rätt i att 1 april kan användas till "felaktiga" syften...

Olof Bjarnason sa...

Glad påsk hederspirat Lake ;)

Markus "LAKE" Berglund sa...

Tack detsamma Olof!