onsdag, april 28, 2010

Menlös recension av Umbilical Brothers

Jag var ju på Umbilical Brothers show i Uppsala i måndags och igår hade Uppsala Nya Tidning en recension av evenmanget, en ganska oinsatt, menlös recension, om jag får ha en åsikt om den:

UNT: Effektiv underhållning för alla

Recensienten ger förställningen tre "pluppar", trots att han sågar det mesta som hände under kvällen. Lite blandade citat:
"inte superfräsht", "klychigt", "Jag gruvar mig för resten av kvällen", "tröttsam i längden", "har gjorts förut"

Han är inte rakt igenom negativ, men betyget tre, verkar vara satt för att inte såga hela föreställningen. Jag håller med Magnus Betnér om att lokaltidningsreportrar är för fega:
Magnus Betnér pratar om lokaltidningar och recensioner:



Bra recensioner finns också!
Alla lokaltidningsrecensioner är dock inte av lika dålig kvalitet eller lika negativa till Umbilical Brothers.

Helsingborgs Dagblad: Roligt men också lite elakt

Ett kort citat:
"Den röda tråden är tunn som delarna av det imaginära hårstrå Shane klyver med sitt lika imaginära svärd i en inledande "Taxi Driver"-parodi. Den finns där för att låta Umbilical Brothers tematisera sina skämt genom de fristående sketcherna, men eftersom deras comedy främst bygger på ultrafysisk mim med ljudeffekter och Jackie Chan/Gråben & Hjulben-våld sitter man knappast och väntar på upplösningen."
Får jag komma med en snabbrecension själv också, så måste jag erkänna att deras förra föreställning, Speedmouse, var roligare, men inte mycket. Att en underhållare får alla i publiken (utom journalisten från UNT) att skatta, utan att komma upp på scenen under de första 10 minuterna, det är välgjord underhållning!

Läs också Emil Sandgrens inlägg i debatten om lokala tidningars recensioner/friplåtar i Ystads Allehanda, värd at diskutera:

YA: Det blir inga pluppar till Magnus Betnér

(Jag bifogar också Emils recension av Magnus Betnérs senaste show)

När jag ändå är inne så mycket på Magnus Betnér så kan jag tipsa om Fredrik Stranges krönika/hyllning av honom:
DN på Stan: Magnus Betnér borde byta yrke

Kontentan är att Magnus Betnér borde bli politiker, och jag tror det vore välkommen, även om han redan idag är en spelare på den politiska arenan.

Inga kommentarer: