söndag, september 12, 2010

Starcraft 2 - frustrerande bra spel - Folkpartiet vann PolitikerStarcraft!


Jag har klarat av Starcraft-kampanjen på Hard-svårighetsgraden och för tillfället, de korta stunder jag hinner spela, köra jag igenom kampanjen igen för att klara fler Achievements och titta närmare på de kartor och uppdrag jag hoppade över första vändan. Och det är roligt att det finns så många svårighetsgrader på spelet att alla kan få lagom svåra utmaningar.

En achievement jag fastnade på var Blitzkriegkartan Media Blitz, när man skulle klara uppdraget på under 20 minuter. Jag körde kartan flera gånger och hamnade då på precis över 20 minuter, den närmaste var 20:07, alltså 7 sekunder för långsamt! Ganska frustrerande. Men den gick till slut, som tur var. Nu har jag siktet inställt på nästa utmaning, även om den sannolikt får vänta tills efter flytten och valet nästa helg.

Grattis Folkpartiet - vinnare av PolitikerStarcraft 2010
Under senaste veckorna har turneringen PolitikerStarcraft (som jag skrev om här)

En av vinnarna Mattias Sundin, oppositionsråd Norrköping har skrivit om segern - Finalmatcherna

Han går igenom finalmatcherna mot Moderaterna, men nämner också semifinalen mot Piratpartiet. Och visst var det lite cheesy att zergling-rusha så mycket som de gjorde, men det var snyggt spelat oavsett. Och allt är tillåtet i krig och kärlek (och politik!).

I ett tidigare inlägg skryter Mattias också över att han blivit Svensk politisk mästare i Starcraft II

Som jag skrev hos Mattias själv - Fett grattis till Folkpartiet!

Alla matcher kan du titta på på Youtube-kanalen: StarCraft 2 för Politiker
Eller om du har spelet så kan du ladda ner replays på The Pirate Bay - PolitikerStarCraft Replays

Tack så mycket till arrangörerna på Piratpartiet för en riktigt rolig ide och ett bra genomförande! Hoppas det blir en uppföljning till nästa år (eller åtminstone nästa val!) Och hoppas några fler nu har börjat uppmärksamma dataspel som en egen kulturform.


Stacraft-humor
Jag avrundar dagens inägg med lite Starcraft-humor, för de som förstår det:


En liten "skräckhistoria" med ett ovanligt perspektiv - Diary of a Zergling


Och en berättelse med protos-perspektiv - Changelings aren't obvious

Inga kommentarer: