söndag, november 14, 2010

Magasinet Neo om Yttrandefrihet vs "Yttrandefrihet"

I senaste numret av Magasinet Neo (nr 5 2010) skriver Jacob Mchangama från danska tankesmedjan Cepos om yttrandefriheten i artikeln "Hitler blev också censurerad". Han skriver bland annat att yttrandefriheten i västvärlden begränsas av vissa som hävdar att:
"samhällets mångfald kräver inskränkningar av yttrandefriheten, vilket är motsatsen till upplysningsfilosofernas uppfattning att fredlig samvaro mellan människor möjliggörs bäst av största möjliga åsikts- och yttrandefrihet."
Han drar också en hel del paralleller till Tyskland på 30-talet, där Hitler förbjöds att tala i flera delstater, med hänvisning till de lagar som fanns där, då hets mot folkgrupp redan var förbjudet. Det hjälpte dock inte, som vi alla vet.
Istället använde Hitler den redan inskränkta yttrandefriheten i sina egna syften när han kom till makten, genom att genom att förbjuda alla åsikter som inte följde den officiella linjen med nazistpropaganda.

Jacob vill härleda slutsatsen att inskränkningar i yttrandefriheten är dåliga eftersom de kan användas både för och mot de syften som just DU anser vara "goda" och att:
"Det är både totalitärt och nedlåtande att hävda att någon regering skulle veta bäst vilka åsikter och vilken information som folket ska få sprida och uttala."
Jag tycker denna låt från punkveteranerna Dia Psalma klockrent illustrerar hur ett samhälle kan fungera när vissa uttalanden är "fel" och makthavarna spärrar in folk för deras åsikters skull:



En av versraderna:
"Dagar har blivit till år
fast tiden står still i min mörka vrå
sitter här för att förstå
att min ideologi är helt fel väg att gå"
Hela texten till "Tro Rätt, Tro Fel", hittar du en bit ner på den här sidan.

Jag brukar kalla mig mig "yttrandefrihetsfundamentalist", och jag anser att lagen om Hets mot folkgrupp bör avskaffas. Den används ofta som ett sätt att tysta opposition och dissidenter i andra länder, till exempel Ryssland, Turiket och Burma och den möjligheten vill jag inte att våra makthavare ska ha mot mig, när de gör saker som jag vill protestera mot, oavsett om det är Alliansen eller Sverigedemokraterna som sitter i regeringen.

Mer om yttrandefrihet
Ett Youtube-tips till på samma tema, yttrandefrihet, är att lyssna på debatten från Internetdagarna 2010 där just yttrandefrihet diskuterades - Vad ska vi göra med yttrandefriheten?

I debatten deltog bland annat Rick Falkvinge från Piratpartiet.

Dessutom innehåller senaste numret av Magasinet Neo artiklar om den begränsade yttrandefriheten i diktaturen Libyen och en intervju med Lubna Ahmad al-Hussein om hur kvinnorna förtrycks i Sudan bland annat genom att fängslas bara för att de bär byxor. Läs Neo!

Tillägg: Paulina Neuding, chefredaktör på NEO skriver idag på Svenska Dagbladet om just diktaturen Libyen som sitter i FN:s råd för mänskliga rättigheter

SvD: Förbrytarnas egna rättighetsorgan

Inga kommentarer: