torsdag, september 22, 2011

Färgglada myror - spännande kryp

Jag har länge varit fascinerad av myror. Jag fördjupade sedan mitt intresse på gymnasiet när skrev jag mitt specialarbete om just myror.

Titeln på specialarbetet var "Myror - jordens blivande härskare?" och baserades på förutsägelsen att det skulle bli kärnvapenkrig förr eller senare. (Notera att det var i början på 90-talet, världen var lite mer osäker då).

Myror, och andra insekter med kort reproduktionscykel har då en fördel eftersom de, med hjälp av evolutionen, snabbare kan anpassa sig till de nya förutsättningarna. Myror har dessutom den ytterligare fördelen att de lever huvudsakligen under jorden och i insektsvärlden är det myrorna som är topp-predatorer, alltså äter andra insekter.

Myror väjer inte från att angripa (och äta upp) djur som är många gånger större än de själva.


(Se också Ant Attack från BBC)

Men myror är också intressanta att experimentera med. Se bara på detta roliga experiment som Mohamed Babu gjorde och kollade vilken typ av färg myror föredrog på sin mat- Daily Mail:


Läs mer om myror
Myror är som sagt väldigt intressanta varelser med sina sociala och helt självuppoffrande samhällen där den enda individ som är viktigt är drottningen. Och det finns olika typer av myror, allt ifrån "vanliga" stackmyror till armemyror som ständigt rör på sig och "bonde-myror" som får en stor del av sin föda från blad-löss som de "mjölkar" på söt nektar. Jag blir bara mer och mer fascinerad av myror ju mer jag lär mig.

Vill du också lära dig mer om myror så kan jag varmt rekommendera två myrbloggare:

Ant Blog, en del av AntWeb.

Myrmecos, en privat blogg om insekter, men med mycket fokus på just myror

Trevlig läsning!

Jag avslutar med en liten gullig bild:


Inga kommentarer: