måndag, januari 07, 2013

Ett internet utan länkar är som ett spindelnät utan trådar

Ett spindelnät - med trådar (och en spindel)
Foto: Fir0002/Flagstaffotos (Wikimedia)
En av dagens snackisar i mitt flöde har varit det idiotiska förslaget att förbjuda, eller börja ta betalt för att någon länkar till en hemsida. Det är alltså inte så att jag skulle få betalt för att här på bloggen lägga in ett kort citat från en artikel och sedan länka mina läsare vidare till källan, nej det är hemsidan som jag länkar till som då ska ha rätt att begära betalt av mig, för att jag länkar dit!

Anna Troberg skrev idag i Svenska Dagbladet en debattartikel om just detta.

SvD - Länkstriden hotar hela internets ekosystem:
"Internets ekosystem är skört. Det måste skyddas från dem som bara är intresserade av att skövla det digitala landskapet för sin egen vinnings skull. Möjligheten att länka fritt måste fridlysas."
Eller för att citera mig själv från Facebook:
Ett internet utan länkar är som ett spindelnät utan trådar ─ ingenting!
Frågan är lite mer komplex än att bara handlar om länkar, den inkluderar citaträtten och metadata och en hel del annat, men grundinställningen är, och måste vara, så enkel som att länkar till andra hemsidor är ok!

Fördjupa dig i frågan hos Ajour - Snälla lagstiftare, gå inte på tricket med länkarna

Eller hos Fredrik alternativt Sagor från livbåten -  Länkar är nätets syre

Eller läs mer här:

Inga kommentarer: