måndag, januari 28, 2013

Vad borde försvaret hålla på med?

Jag tillhör de som gillar Försvarsmaktens senaste reklamfilmer. Till exempel den här:


Du kan hitta alla på Resume 1, eller Resume 2.

Det har dock uppkommit en hel del kritik mot kampanjen. Ulrik Good säger det bäst:

Har du inget viktigare för dig än att läsa det här? 
"Men det finns ändå något som gnager lite i mig och som får mig att tänka på ett fenomen jag avskyr hjärtligt och innerligt. Argumentationen tangerar ett förmätet sätt att döda diskussioner som många ägnar sig åt på Twitter. Jag pratar om: "Hur kan ni diskutera Per Gessles frisyr när barnen svälter ihjäl i Somalia?"."
Andra kritiker: SvD, DN Kultur, Need Copy, Lena, Aftonbladet, Susanne D, Vanilla Ilussion.

Försvaret borde kanske göra reklamfilmer som den här, om Stridsvagn 90 (?):


Kanske det hade hade passat bättre?

2 kommentarer:

Mattias sa...

I Sverige är det vi i industrin som får stå för de coola reklamfilmerna. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=oKlQyPOiRuE

Markus "LAKE" Berglund sa...

Så ska det se ut Mattias! :-)