onsdag, december 02, 2015

Migration är ett engagerande ämne

Häromdagen delade jag en länk om migration. Det handlade om Mral Kechechien från Syrien som nu har både bostad och jobb, som läkare i Kall i Åre kommun, men ändå ska utvisas. Till länken tillade jag det självklara att flyktingar som kommit hit för att söka asyl av skyddsskäl men som under tiden här i Sverige skaffat både jobb och bostad helt enkelt ska klassas om som arbetskraftsinvandring och få stanna.

Denna självklara åsikt har fram tills idag fått över 5 340 likes och nästan 560 delningar. Och från min Facebook-sida där jag är glad om jag får 5 likes på ett inlägg.


Och i princip alla delningar av länken/inlägget är av typen "håller självklart med" eller "Sunt förnuft". Jag hoppas det tyder på ett stort engagemang att de migranter som kommer hit, oavsett orsak, och anstränger sig för att integreras och skapa ett nytt liv i Sverige har ett stort stöd av många.

SVT Jämtlands artiklar om Mral:
Starka reaktioner på beslutet 
Mral: ”Måste försöka få dem att tro på mig”

Dagens krångliga spårbyte

Redan idag finns det dock  vissa möjligheter att göra ett sådant skifte som jag prata om ovan, eller ett "spårbyte" som det kallas, men de är både administrativt krångliga och har väldigt många begränsningar, vilket Mrals fall ovan visar.

Migrationsverket - Asylsökande som fått arbete och vill ansöka om arbetstillstånd

Och det är inte bara Mral som fallit utanför ramarna, ett annat exempel är Sheikh, som visar på hur trång regelverket är.

Eva Björklund Persson på Facebook - Det här är Sheikh

Värt att notera är dock att det inte räcker med att ändra regelverken kring själva "spårbytet" även reglerna kring arbetskraftsinvandring behöver bli betydligt generösare om det ska funka i praktiken. Annars kommer de här och många andra som dom att utvisas.

Alla med på det?` :-)

När jag ändå pratar om migration så vill jag dela med mig av ett citat från Johanna Jönsson (c) i dagens Riksdagsdebatt om migration "Andrum":

Inga kommentarer: