måndag, december 07, 2015

Waze - GPS-appen som gör dig till "King of the road"

Jag har använt Waze i ett par år och det är, efter Facebook, den app jag använder klart mest. Jag åker 15 mil ToR till jobbet varje dag och det är väldigt tacksamt att ha en realtidsuppdaterad bild av trafikläget och eventuella hinder eller problem på vägen.

Wazeär crowdsourcad och fungerar så att alla som använder appen skickar in positionsrapporter till servern, så att alla kan se om trafiken flyter långsamt på vissa sträckor, eller kanske står helt stilla. Dessutom kan alla som vill rapportera in händelser från vägen. Till exempel vägarbeten, olyckor, vilda djur eller nästan vad som helst, så att alla andra som ska åka samma sträcka kan få en förvarning om detta. Appen ökar på så sätt trafiksäkerheten.

Ett konkret exempel är när vi åkte söderut från Uppsala för ett tag sedan. Vi valde att åka genom Stockholm men i höjd med Trafikplats Hallunda talade Waze om att vi skulle välja en annan väg,  "Sväng av åt höger". vi gjorde som Waze sa åt oss och insåg i efterhand att det nog sparade oss en eller ett par timmars köande...

Vi kom från nederkanten på bilden och fick följa den lila linjen vid sidan om E4:an istället för att fastna i köerna bakom olyckan. Och vi kom på E4:an igen, kort efter olyckan och alla köer.

Ju fler vi är tillsammans


Skaffa Waze och hjälp dina medtrafikanter att hålla trafikinformationen på vägen uppdaterad. Ju fler som använder samma app, destå mer information samlar vi tillsammans in och delar med oss av.

Läs mer om Waze här

Och är du precis som jag en frekvent användare av Waze så kan du få fina titlar. Jag är själv "King of the road" eftersom jag tillhör den procent i Sverige som lägger in mest information.

Inga kommentarer: