torsdag, december 03, 2015

Jag - en brottsling?

Är jag en förhärdad brottsling? Källa: Wikimedia (CC BY-SA 3.0)

Musikförläggarna har skapat en mikro-licens för de personer och föreningar som publicerar noter och låttexter. Tanken är att personer som gjort det ska kontaktas av Musikförläggarna och sedan tvingas betala en licensavgift på 300 kronor per år.

Dagens Nyheter - Betalmodell införs för låttexter

Och jag tillhör de människor som har begått upphovsrättsbrott, dock utan att veta om det. Bland annat har jag räddat reklamlåten "Googli Draxell" från att falla i glömska. Jag publicerade nämligen hela den reklamlåten, alltså både texten och själva musiken på min blogg för sex år sedan.

Lakes Lakonismer - Sonny Luxo - Googli Draxell

Anledningen till att jag hävdar att jag räddat den låten från att falla i glömska är att det handlar om  en reklamlåt från mitten av 90-talet, för en nischprodukt (svenskt godis). Och jag har aldrig hört den spelas i radio eller, varken då eller på senare tid. Och innan jag publicerade låten så fanns det en (1) sida på internet som skrivit om Googli Draxell och den är nu nere. Kvar av den sidan finns nu en länk dit från ett forum på AlltOmTv.

Google när jag publicerade Googli Draxell (Både flickr och Soundcloud är "mina" träffar)

Efter min publicering har låten plockats upp av många mp3-botar på nätet och en hel del andra sajter.  vilket förhoppningsvis kommer leda till att även framtida generationer ska ha möjlighet att höra den roliga, påhittade sången. Och det måste väl ändå vara det främsta målet för en konstnär eller artist? Att inte att bli bortglömd?

Problem med licensen

Jag tycker som sagt var att jag har gjort en kulturell välgärning som bevarar Googli Draxell för omvärlden och då tycker jag inte att jag ska behöva betala för det. Men ÄVEN om jag nu skulle vilja "göra rätt för mig" så är jag diskvalificerad från att skaffa licensen.

Exempelvis får sajten där texten är publicerad "inte uttrycka politiska eller religiösa åsikter", vilket jag ju gör typ hela tiden. Det är ju liksom min blogg och jag har politiska åsikter. Och jag får inte heller ha "mer än 10 000 unika besökare per år". Och där beror det lite på hur de räknar, men om man räknar som man brukar göra i webbsammanhang, alltså genom att addera "unika besökare per 24-timmarsperiod", så hamnar jag snett på det kravet också. Då antar jag att jag måste lägga tid på att förhandla med Musikförläggarna om en ännu dyrare licens? Trots att jag liksom bara gjort en god sak?

Kort sagt så delar jag Piratpartiets åsikt i den här frågan: "Det här är ett fruktansvärt beslut"

Piratpartiet: "Upphovsrättsindustrin ger sig på bloggade sångtexter"

Texthäften på nätet

En annan anledning till att Musikförläggarna borde sluta jaga lyrics-sajter i allmänhet och enskilda bloggare i synnerhet är ju att de generellt sett gör en tjänst för artisten. För väldigt mycket av den musik som skapas idag konsumeras digitalt och då följer det inte med några texthäften. I många fall tvingas då lyssnarna (konsumenterna) att gå ut på nätet och försöka hitta texterna där. Vilket ofta hade varit väldigt svårt, om det inte var just för alla lyrics-sajter. Så nu slipper skivbolagen och artisterna att publicera sina texter online, eftersom det är en service som någon annan bistår med.

Alternativet är ju i många fall att många lyssnare kanske råkar höra fel på texten, i värsta all kommer folk gå runt och nynna på psalmen "Trygga räkan" eller försöka överrösta de andra i luciatåget med "Staffan var en tallegren"...


Köp boken - Trygga räkan

Inga kommentarer: